Wie nog nooit een Formule 1-wedstrijd heeft bezocht (ik!) en nog nooit een moderne Formule 1-auto in het echt heeft gezien (ik!) is de tijdelijke Pop-up Store van Max Verstappen in de Jumbo onder de Groningse Euroborg eigenlijk een must see. Wanneer krijg je nou ooit de kans om zo’n kanon op wielen van dichtbij te bekijken; en dan ook nog eens zo lang als je wilt?
Scuderia Toro Rosso met een snufje Red Bull Racing
Het is overigens niet de auto van Max zelf. Sterker, Verstappen reed nooit officiële races in dit type. De STR7 – oftewel Scuderia Toro Rosso nr. 7 – stamt uit 2012, het eerste jaar dat Daniel Ricciardo voor het opleidingsteam van Red Bull uitkwam. Maar dat maakt de ervaring niet minder: voor promotionele doeleinden werd de STR7 uitgerust met een livery die sterk lijkt op die van RB14 van Red Bull. Enfin, ik zal je niet langer vermoeien met de precieze specificaties. Veel interessantere details vind je hieronder!
Het smakelijke middelpunt in een zee van blauw, geel en rood.
Hiermee kom je de bebouwde kom niet in. Letterlijk, want drempels.
Saillant detail: horlogemerk Tag Heuer prijkt al jaren op de plek van de motor van de Red Bull machines. Renault heeft het jaren zonder zichtbaarheid moeten doen. Ondankbare rol eigenlijk.
Alsof je een haai in de kieuwen kijkt! (P.S. Ik hou erg van die dramatisch rood oplichtende LEDS onder de vleugel.)
Vroeger liepen de uitlaten op Formule 1-auto’s nog gewoon als brandende fakkels langs de carrosserie naar achteren. Anno 2012 staat alles in het teken van aerodynamica.
Een ouderwetse kill switch! Op een Formule 1-auto! De techniek mag dan ieder jaar evolueren; het snel uitzetten van de motor was in 2012 nog gewoon handwerk.
Deze sticker kan volgende maand vervangen worden door die van Pierre Gasly. Maar het idee is leuk :-).
Pirelli adviseert maximaal 15 ronden op de soft band te rijden. Omgerekend naar wegkilometers zou je hier dus in theorie op topsnelheid mee van de Euroborg naar Hoogeveen kunnen rijden.
Max, je antenne staat scheef.
De ‘E’ staat voor electricity. Zo weten stewards waar ze de stroom van de auto moeten halen bij noodgevallen.
Gewoon met je Jumbo-mandje langs een Formule 1-auto wandelen; hoe nonchalant is dat?
Praat mee