In de klassiekerwereld is originaliteit king. Drachtster Erik-Jan Frieser heeft een eigen visie op hoe hij zijn Volkswagen T2a origineel houdt. Lees: ruig en ongepolijst. Precies zoals hij werd gevonden in een Indianenreservaat in de Verenigde Staten.
Voordat de groene bus in zijn leven verscheen, had Erik-Jan al meerdere Kevers, een Karmann Ghia cabriolet en een T1 “Spijlbus” (het oerbusje van VW). In zijn garage staat ook nog een gestripte ragtop Kever uit 1962 – een project waarvan de eindbestemming nog onbekend is.
Tijdens het speuren naar auto’s viel Erik-Jans oog op een originele 1970’er Volkswagen T2a in Engeland. “De bus had de kleur waar ik al een paar jaar naar zocht. Eén probleem: op de foto’s zag hij er niet al te best uit en bovendien was-ie super vies. Maar toen ik een paar dagen later op de site een plaatje van een geboende bus zag, was ik definitief verkocht. Man, dat Delta Green staat ‘m zo goed!” En dan lachend: “Ik heb uiteindelijk via WhatsApp een deal met de verkoper gesloten, meteen het geld overgemaakt en daarna heel hard geduimd dat het goed zou komen.”
Indianenreservaat
De auto komt dus uit Engeland, maar het stuur zit toch “gewoon” aan de linkerkant. Hoe dat kan? “Die gast van wie ik de T2 kocht, woont half in Engeland en half in de States. Via Google Maps speurt hij door het landschap op zoek naar verborgen juwelen. Dit is een van zijn vangsten,” vertelt Erik-Jan. “Mijn T2 heeft jarenlang in een indianenreservaat in het krukdroge Fresno, Californië gestaan. Dat heeft als grote voordeel dat de auto heel weinig roest aan de onderzijde heeft. De lak heeft overigens wel te lijden gehad. De oppervlakkige roest, die ik natuurlijk patina noem, smeer ik ieder jaar in met een wax om te voorkomen dat de problemen zich uitbreiden.”
Target practice
Het ruige en geleefde uiterlijk is dus een bewuste keuze. Erik-Jan verving overigens wel de voorruit. “Daar zat een kogelgat in! De sporen ervan kun je nog steeds zien in de dakhemelbekleding. Ja, dat prikkelt de verbeelding wel he? Laten we hopen dat hij in het reservaat gebruikt is voor wat onschuldige target practice.”
Hij heeft wel eigenhandig alle techniek vervangen om veilig de weg op te kunnen. Van stuurstangen en -kogels, tot de zeldzame industriemotor; alles is vernieuwd. Daarnaast verhoogde hij de bus en trakteerde hij zijn T2 op ruigere schoenen. En ook de bekleding is vernieuwd. Op de vloer van de sfeervolle bus ligt nu zeil met een houtpatroontje en een vloerkleedje. “Het contrast tussen binnen en buiten is groot, maar ik vind dat dat elkaar juist in evenwicht houdt. Laid back, ruig, kindvriendelijk en stoer. Dat kan prima naast elkaar bestaan.”
“Laid back, ruig, kindvriendelijk en stoer.”
Festivalbus
De T2 leent zich perfect voor trips naar festivals. “Vrienden mee, spullen mee; we slapen gewoon allemaal in de bus. En mocht het koud worden, dan zorgt mijn zelf ingebouwde standkachel voor warmte.”
Een van Erik-Jans favoriete bestemmingen is festival Le Bugshow op Spa-Francorchamps, een bijeenkomst voor oude VW’s uit heel Europa. Al was het de eerste keer wel even wennen om met een verhoogde bus aan te komen in plaats van met een verlaagde Kever: “Normaal worden auto’s als deze zo snel mogelijk compleet naar de grond gemept. Begrijp me niet verkeerd: ik ben groot fan van verlaagde Volkswagens, maar dit hoge past gewoon bij deze bus. De banden met grof profiel maken de off-road uitstraling compleet. En het rijdt ook nog eens fantastisch. Geen twijfel mogelijk: deze T2 blijft zoals-ie is.”
Foto’s: Remigius Media
Praat mee