UITGELICHT | Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evolution II

In UITGELICHT tonen we je een dikke of bijzondere occasion die we tegenkomen op autocircuit.nl. Dit keer een legendarische Mercedes 190 2.5-16 Evolution II

Hoewel de strijd tussen de pijlsnelle auto’s in het D-segment tegenwoordig ultieme vormen aanneemt, zou je bijna vergeten waar het ooit begonnen is. Eind jaren ’80 werd de BMW M3 de markt op geslingerd als antwoord op de door Cosworth getunede Mercedes 190.

Sneeuwschuiver

De eerst versie werd, net als de eerdergenoemde M3, van een 2.3 liter motor voorzien, maar het merk uit Stuttgart kwam al snel met een passende reactie op BMW’s uitdaging. Wensink in Heerenveen heeft momenteel deze Evolution II, mét geüpgradede 2.5 liter, te koop staan. Slechts 500 van gemaakt en wereldberoemd door de immense spoiler op de kofferklep. De nieuwe AMG’s kies je al niet vanwege het subtiele uiterlijk, maar dit kanon slaat alles. Een lekker boxy eighties uiterlijk met dikke, uitgeklopte wielkasten, een vuistdikke uitlaat en een splitter waarmee je een Siberische sneeuwschuiver naar de kroon kunt steken. Samenvattend: een vrij heftig beeld om in je binnenspiegel te zien opdoemen.

Wen er maar aan. Een EVO II zul je meestal van de achterkant bekijken…
Op bedrijfstemperatuur.

Peperduur neusje.

Mooie youngtimer

In de bijna dertig jaar sinds deze Merc van de productieband rolde, is er nog geen 50 duizend kilometer mee gereden. Een goed onderhouden youngtimer dus en ideaal voor de zakelijke rijder. Hoewel we betwijfelen of je accountant er rustig van wordt als-ie dit aankoopbedrag op de balans ziet verschijnen…

De spoiler overschaduwd niet alleen de concurrentie.

Kek logootje d’r bij.

Je moet wel even je associaties met taxi-interieurs overboord zetten…

Goed voor de downforce, minder handig tijdens ritjes door woonwijken.

Op de pook word je telkens herinnerd aan wat je in handen hebt: nummer 36 van de 500.
Een schuifdak is wel het laatste waar je mee bezig bent in een EVO II, maar het oog wil ook wat.
Mocht je nog niet voldoende zijn opgewarmd door 235 paarden, dan is er altijd nog de elektrische derrière-booster.

Nu rest alleen nog de vraag; wie zet de dogleg transmissie in de eerste versnelling en rijdt de horizon tegemoet in deze snaarstrakke Evolution II?