Nee, autogek was ze niet. Kim Jongejan uit Sneek las geen autoblaadjes, was vroeger niet te vinden op het circuit. Als ik haar vraag naar haar eerste auto’s is ze bescheiden: “Mijn man en ik reden een Opel Vectra en onze eerste auto was een Ford Escort.”
En toch: ergens in Kim huisde toen al een petrolista, een liefhebber van stijl en snelheid. “De eerste auto waar ik echt verliefd op werd, was een Lexus IS 250, een heerlijke auto met een V6 onder de kap en alle opties die je je kunt wensen.” Ze lacht: “Het was eigenlijk de bedoeling dat mijn man daarin zou rijden.”
Dat liep dus anders. “Ik was echt verslingerd aan het geluid van die zescilinder. Maar hij reed 1 op 10 als ik géén gas gaf.” Kim was inmiddels voor zichzelf begonnen als project- en eventmanager en ze ging steeds meer kilometers maken. Kim: “Zowel milieutechnisch als financieel werd het tijd voor iets anders.”
Diepzwart
Haar zoektocht naar een opvolger duurde welgeteld een minuut. “Ergens had ik nog de hoop dat ik gewoon geen goed alternatief zou vinden; dat ik noodgedwongen in de 250 had mogen blijven rijden.” Maar de diepzwarte Lexus IS 300h F Sport Line die bovenaan de zoekresultaten verscheen was onweerstaanbaar.
Ze reed meteen naar de Lexus-dealer voor een proefrit. In de auto ernaartoe probeerde ze haar enthousiasme te temperen: de IS 300h ontbeerde het kraakheldere Mark Levinson-audiosysteem waaraan ze gewend was geraakt en beschikte ook al niet over keyless entry. Kim: “Het klinkt vast verwend, maar ik vond het heerlijk om niet te hoeven zoeken naar een sleutel ergens onderin m’n tas.”
“Nee hoor, mam,” zeiden ze. “Kun jij wel hebben.”
Helaas, de proefrit bracht de bevestiging van wat ze eigenlijk al wist. Wat ze ook probeerde: de 300h was onder haar huid gekropen. Haar kinderen gaven uiteindelijk de doorslag, toen ze hen vroeg of zo’n zwarte sportieveling niet te veel van het goede was. “Nee hoor, mam,” zeiden ze. “Kun jij wel hebben.”
Beest
De 300h is een hybride waarin je zowel de eco-liefhebber kunt uithangen als de coureur in jezelf kunt uitdagen. Bij Kim zijn yin en yang meestal in evenwicht. Met de nadruk op meestal. “Bij het wegrijden moet ik nog steeds wennen aan dat tramgeluid.” Maar geef je de IS 300h de sporen, dan komen zowel de elektro- als de verbrandingsmotor tot leven en komt het beest tevoorschijn.
Geef mij maar een korte invoegstrook
Een hardrijder is ze niet, maar Kim vindt het een fijn idee dat ze vermogen over heeft in het verkeer: Ze grijnst: “Geef mij maar een korte invoegstrook, dan mogen de paardjes even rennen.”
De Lexus ademt controle en betrouwbaarheid. “Heel belangrijk,” vindt ze. “Als ik laat op de avond na een event in de auto stap, ben ik al thuis voordat ik thuis ben.” Maar dan wel een huis met sportstoelen en aluminium pedalen. “En vergeet het F-logo in het stuur niet”, vult ze gepassioneerd aan. Kijk, dan ben je dus tóch autogek.
Fotografie: Remigius Media
Praat mee