Als winnaar van een designwedstrijd van Indian Motorcycle had Luuc Muis uit Groningen slechts twintig weken om zijn ontwerp om te zetten in realiteit. Zijn uitzonderlijke creatie – met de heerlijke naam Hasty Flaming Buffalo – gaat nu de wereld over.
Update: door technische problemen lukte het niet dit artikel eerder publiceren. Ook de video over Luucs bouwproces staat nu online.
Net twintig was hij, toen zijn eerste custom built motor onder zijn handen ontstond. En Luuc Muis (27) uit Groningen had talent (zie website luucmuiscreations.com). Maar in de wereld van de rollende machines is talent alleen niet genoeg. Je hebt dat ene zetje nodig waardoor de wereld weet wat je in huis hebt.
Die kans kwam toen Indian Motorcycle – een van de oudste motorbouwers ter wereld – een designwedstrijd voor de Benelux uitschreef, waarbij de winnaar zijn visie op de Indian Scout daadwerkelijk mocht bouwen.
Boardtrack racer
Luuc won met een ontwerp dat in feite het antwoord vormt op de hypothetische vraag: wat als de vormgeving van motoren honderd jaar geleden was blijven stilstaan, terwijl de techniek zich wél had ontwikkeld? Zijn Hasty Flaming Buffalo is geïnspireerd op het board track racen van begin 1900, waarbij coureurs met minimalistische motoren over een houten wielerbaan vlogen met snelheden tot bijna 200 km/h (en waar we eerder al dit vette stuk over schreven).
Maar door zijn ambitieuze ontwerp stond Luuc plotseling voor de grootste uitdaging van zijn leven op wielen: hij had slechts twintig weken om de standaard Scout om te bouwen tot de creatie die hij op de computer tot leven had laten komen. En dan ook nog eens naast zijn werk voor Motorcycle Storehouse en helmbouwer Roeg.
“Alleen het motorblok bleef intact”
Voor de bijna onmogelijke opdracht trok hij zich avond na avond terug in de werkplaats van zijn vriend Bert Jan Blok van Outsiders Motorcycles in Groningen. Daar tekende hij zijn vlammende buffel in 3D om het 1.133 cc V-twin motorblok heen; zo’n beetje het enige onderdeel van de Indian dat hij zou gebruiken voor zijn custom Scout Bobber. Alle andere onderdelen werden door en voor hem ontwikkeld in binnen- en buitenland.
Was het frame al een hels karwei: de productie van de handgemaakte benzinetank was zo mogelijk een nog grotere uitdaging. Anders dan bij de meeste moderne motoren werd de tank onderdeel van het frame; en het moest bovendien plaats bieden aan de luchtinlaat, het luchtfilter en het elektronisch motormanagement. Een typisch geval van vorm voor functie: met hangen en wurgen is er nog plaats voor zo’n zes liter benzine.
Nachtwerk
Terwijl avondwerk steeds vaker nachtwerk werd, nam ook de inzet van partners en leveranciers toe; Luucs complete achterban was inmiddels vastberaden de deadline te halen. De op maat gemaakte onderdelen – van titanium uitlaatstukken tot een uit carbon vervaardigde voorvork – vonden precies op tijd hun weg naar het Noorden.
Eigenlijk begint Luuc nu pas te beseffen wat hij heeft neergezet. Sinds de onthulling van zijn custom Indian Scout op de Bigtwin Bikeshow & Expo in Houten regent het interviewverzoeken en de foto’s van zijn board racer worden lyrisch ontvangen op motorblogs over de hele wereld.
Wil je meer weten over Luucs Hasty Flaming Buffalo? Kijk dan hier voor een video over het bouwproces van zijn Indian!
Fotografie: Ronald Rink
Praat mee