Citroën kennen we niet per se als sportmerk pur sang. Natuurlijk hebben ze hun sporen verdiend als het om hot hatches gaat – denk aan de Visa Chrono en de AX sport. We kennen het merk ook allemaal van de in Polaroid betaalde rode BX Sport uit Flodder (en de CX 25 GTI die er aan voorafging – “Mooie wagen!”). Maar vanaf nu kunnen we nóg een auto aan dat rijtje toevoegen. Dit is de fenomenale Citroën SM Michelin Proto, het resultaat van een potente samenwerking tussen twee Franse bedrijven die allebei naar het hoogst haalbare streven.
Niet bepaald de gemiddelde Citroën. Heftige kleuren, vette uitgebouwde wielkasten, brede velgen, dikke uitlaatpijpen en een semi-rolkooi. Maar allemaal met een reden!
Voorwielaandrijving
De samenwerking tussen Citroën en Michelin gaat al heel ver terug. Het merk werd in 1934 tijdens de ontwikkeling van de Traction Avant zelfs tijdelijk overgenomen door Michelin. De Citroën Traction Avant is, als eerste in grote serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving, verantwoordelijk voor een ommekeer in de auto-industrie. Citroën was heilig overtuigd van de voordelen van een aandrijflijn naast de motor en paste het principe vanaf dat moment toe op al haar auto’s – en dus ook op deze SM Michelin Proto. Ja, je leest het goed, hoe bruut het beest er ook uit ziet: powerslides en vette drifts ga je met deze auto niet beleven.
“Hoe dik die schoenen ook zijn, powerslides kun je wel uit je hoofd zetten.”
De auto is door Citroën/Michelin gebouwd om te testen hoe ver ze konden gaan met vermogen op de voorwielen. De standaard Citroën SM was al een futuristische verschijning, uitgerust met een Maserati-motor die hem destijds de meest krachtige voorwielaandrijver ooit maakte. Maar je hebt altijd de overtreffende trap: voor de testkilometers ontwikkelde het team “Special Studies” deze bijzondere verschijning.
Shooting brake
Van het stijlvolle ingetogen uiterlijk van de originele SM bleef maar weinig over. Er werd als basis gekozen voor een rallyversie van de SM met verkorte wielbasis. De ontwikkelaars bouwden een speciale body voor de testauto – een soort shooting brake eigenlijk – en de Maserati-motor werd getuned naar zo’n 300 (!) pk. De hydraulische ophanging was vanuit de cockpit volledig instelbaar en ook werd het dashboard volgehangen met allerhande meetapparatuur.
285 km/h
Na verluidt zijn er op het testcircuit honderdduizenden kilometers met deze voorwielaandrijver gemaakt. Of ze daar lang over hebben gedaan, betwijfelen we: met een topsnelheid van 285 (!) km/h konden ze per testdag serieuze afstanden afleggen. Tegenwoordig schrikken we wellicht niet meer van 300 pk op de voorwielen, maar voor die tijd, met de elektronica en remmerij van toen is dat echt adembenemend hard.
Het interieur hebben ze gelukkig wél gewoon in 70s-stijl gelaten.
Fotografie: Carakoom.com
jassus wat een bruut ding , nooit gezien
Niet normaal toch? Best bewaarde geheim van Citroën!