CLASSICS | Mooier dan het origineel: Oscars Alfa

Ik heb iets met oude Alfa Romeo’s. Ze triggeren me al zolang ik me kan herinneren eigenlijk. De eigenzinnige vormgeving; het feit dat ze allemaal verrekte lekker klinken; de achterwielaandrijving; de quadrifoglio verde en niet in de laatste plaats de ongekende racehistorie van het merk. In de GT 1300 Junior van fietsenbouwer Oscar Linde komt het allemaal samen.

Ik ontmoet Oscar in l’Hirondelle – de stijlvolle bikeshop die hij samen met zijn broer runt in het centrum van Meppel – waar hij net bezig is met het afmonteren van een custom voor een van zijn klanten. De GT 1300 die voor de deur staat; de strakke fixies en andere creaties in de winkel waarbij vorm minstens zo belangrijk is als functie; het past bij Oscar als het groene klaverblaadje bij het Alfa-logo.

All in

Sportiviteit zit ‘m in het bloed. Je ziet het aan zijn eigen geschiedenis – hij begon zijn carrière als gymleraar – maar vooral aan zijn track record op wielen. Na een Citroën AX GT (leuke auto!) en een aantal andere Franse omzwervingen viel hij als een blok voor een Alfa Romeo Spider. Daarmee werd ook de liefde voor Italiaanse vormgeving aangewakkerd. Ja, die klassieke Spider was het begin, maar het duurde niet lang voor Oscar all in ging. Hij kocht een Alfa 156 voor dagelijks gebruik en trad toe tot het gilde van petrolheads dat kleurloos rijden met liefde inruilt tegen Italiaanse passie, ook al weet je dat je voortaan een deel van je inkomen moet reserveren voor onderhoud.

“De meest gezochte klassieker onder mensen met een budget tot 50K”

De komst van kinderen was het perfecte motief om ook wat betreft klassiekers op te schakelen. De Spider maakte plaats voor een GT 1300 Junior uit 1974, de legendarische 2+2 van ontwerper Giorgetto Giugiaro (die je ook kent van de eerste Volkswagen Golf); en op dit moment zo’n beetje de meest gezochte klassieker onder mensen met een budget onder de 50K. In de vormen van de GT 1300 Junior komt het voor Oscar allemaal samen; de sportieve lijnen, de gunstige pk-gewicht ratio, en het heerlijke vintage gevoel van een auto uit de jaren ’60.

Getunede motor

De verkopende partij was al enige tijd bezig de auto te prepareren voor het circuit en dat zag je vooral onder de motorkap. De 1300 motor was vervangen door een gekietelde 2 liter uit de 2000 GTV (het topmodel van de 105/115 serie), die ruim 165 pk op de achterwielen brengt. En dat in een auto van net 1000 kilo… Gelukkig was het ook het onderstel aangepast en was de auto rondom voorzien van schijfremmen.

“Geshaved”

Uiterlijk was het een ander verhaal en dus kon Oscar aan de slag met wat hij het liefste doet: customizen, verfijnen, de machine terugbrengen naar de essentie, zonder opschmuck – eigenlijk precies zoals Alfa’s bedoeld zijn. De GT 1300 Junior werd overgespoten in prachtig metallic grijs; de bumpers werden verwijderd voor een strakkere look en zelfs de bumpersteunen werden ‘geshaved’.

De stoelen werden opnieuw bekleed in prachtig bruin leder en wat matcht hier nou beter bij dan een stel gele koplampen! De wielen werden vervangen door een stel GB-velgen en in de carrosseriekleur gespoten en ook details als spiegels en nummerbordverlichting werden verfijnd.

Na mijn dag met Oscar zijn me twee dingen duidelijk geworden. 1. Ik denk dat ik mijn Moto Guzzi binnenkort niet meer de enige ‘fiets’ in mijn garage is… En 2. Ik. Wil. Een. Vintage. Alfa!

Wil je meer weten van het bouwproces van de GT Junior? Zoek Oscar dan vooral een keer op in L’Hirondelle. Alleen al de stijlvolle inrichting van zijn bikeshop maakt een bezoek aan Meppel de moeite waard.

Jorn Veerbeek is fotograaf en petrolhead, maar niet per se in die volgorde. Zijn zeeblauwe custom Moto Guzzi ken je misschien al van deze oogstrelende fotoshoot met Olympisch shorttrack-kampioen en Niels’ Garage-vriend Suzanne Schulting.