Helemaal nieuw is het niet, maar het gebeurt wel steeds meer: mensen die hun auto verhuren op de momenten dat ze er zelf geen gebruik van maken. In Amerika – waar sharing groter is dan in Nederland- zijn de grote autoverhuurbedrijven inmiddels een lobby begonnen om de in hun ogen oneerlijke concurrentie van Airbnb voor auto’s te lijf te gaan.
120 kilo Koos
Je kunt je daar wel iets bij voorstellen: particuliere autoverhuurders hoeven zich niet aan regels en vergunningen te houden. Je kunt gewoon met je auto naar de ingang van Schiphol rijden om je huurders op te wachten.
“Wil jij dat wildvreemden met jouw auto door de McDrive gaan?”
Maar goed, tot zover het technische aspect: de échte vraag is natuurlijk, wil je dat wildvreemden met jouw auto door de McDrive gaan? Dat 120 kg aan Koos een weekend lang in je leren (of stoffen) stoel gaat zitten zweten? En dan heb ik het nog niet eens over de potentiële schade die de doorsnee bestuurder je motor kan aandoen; schade die niet één-twee-drie aan het licht komt en zo geleidelijk ontstaat dat je die onmogelijk kunt beoordelen na één huurperiode. Te hard accelereren met een koude motor bijvoorbeeld, het laten doorslippen van de koppeling, of slecht remgedrag, om maar een paar missers te noemen die je veel ziet bij mensen met weinig vlieguren.
Maar Niels, zie ik je denken, ben je nu niet te kritisch? Uiteraard, maar hey je leest een column van iemand die in een winkelstraat langzamer gaat rijden om naar het spiegelbeeld van z’n auto te kijken…
Voor dat bedrag zou ik mijn Porsche niet meegeven aan een ongetrainde millennial…
In Nederland is Snappcar de bekendste verhuurservice voor particuliere auto’s. Via een kentekencheck heb je binnen tien seconden een indicatie voor een reële huurprijs per dag. Nou ja “reëel”… Het algoritme schaalt een zo goed als nieuwe Porsche 911 Carrera in op een bedrag rond de 300 euro. Voor dat bedrag zou ik mijn 400 paardenkrachten uit Stuttgart niet meegeven aan een ongetrainde millennial.
Aero
Je begrijpt dat ik de verleiding niet kon weerstaan om mijn recent verworven Saab 9-5 Aero uit 2000 (waarover later meer) in de calculator te kloppen. Auw, dat viel niet mee: de Aero is in de ogen van Snappcar een ouwe gare bak met veel bagageruimte, wat vermoedelijk de reden is dat ik er überhaupt nog geld voor mag vragen. Voorgestelde prijs: €55 per dag.
Heeft zo’n mobiele Airbnb dan helemaal geen toekomst? Misschien. Voor mensen met een elektrische auto zijn de extra kilometers een stuk minder risicovol; die heeft maar een stuk of 60 draaiende delen en dat beetje extra belasting zal het leven van je accu nauwelijks beïnvloeden.
Zo, en dan ga ik nu een dagje op pad met de Tesla van Kees uit Zuidlaren. Ik zal er héél voorzichtig mee zijn…
Praat mee