Vanaf juli 2019 wordt de installatie van een geluidssysteem verplicht voor hybride en volledig elektrische auto’s. Dat betekent dat nieuwe auto’s vanaf dat moment een continu geluid moeten maken waaraan voetgangers en fietsers de snelheid van de auto kunnen afleiden – inderdaad, dat geldt dus ook voor de Pininfarina Battista uit de foto hierboven. Boven de 20 km/h mag dat geluid langzaam worden afgebouwd, omdat dan de rolgeluiden van de banden luid genoeg worden. Ik heb zoveel vragen over deze ontwikkeling.
Ik ben vooral benieuwd naar het soort geluiden dat autobouwers gaan ontwikkelen. Een ding is zeker: we krijgen geen blaffende BMW’s, ringelende Renaults en toeterende Tesla’s. Hoe geweldig het ook zou zijn als je straks bij het geluid van paardenhoeven zou moeten omkijken of het niet stiekem toch een Porsche Panamera is; de EU heeft bepaald dat het akoestische geluid aan bepaalde voorschriften moet voldoen.
Weddenschappen
Waarom dan niet gewoon het gebrom van een verbrandingsmotor? Dat is tenslotte een geluid waar we met z’n allen al honderd jaar aan hebben kunnen wennen. In plaats daarvan zijn autofabrikanten nu bezig met het ontwikkeling van hun eigen akoestische geluid, dat bovendien per model kan verschillen. Dan krijg je straks het hummetje van de Volkswagen ID.3 versus de Star Wars-podracersound van Tesla (laat dat maar aan Elon Musk over). Nu ik erover nadenk: het is natuurlijk wel leuk dat je straks als fietser al kunt horen wat voor auto er achter je rijdt, vóórdat hij je gepasseerd is. Levert sowieso leuke weddenschappen op.
“Ontbreken motorgeluid reden om geen Formule E te kijken”
Niet alleen vanuit het oogpunt van veiligheid zou een vertrouwd geluid een goede optie zijn. Deze week vroegen we volgers van de Niels’ Garage Facebook-pagina wat ze vinden van de Formule E (voor wie het niet weet, dat is een soort Formule 1 voor elektrische raceauto’s). Uit de reacties maak ik op dat het ontbreken van motorgeluid voor velen een reden is om er niet naar te kijken. Ik ben het met ze eens: die Formule E-auto’s zijn zo stil dat de circuitcommentator voorafgaand aan de start het publiek moet vragen de mobieltjes uit te zetten.
Ons brein wil gebrul
Pleitbezorgers van een elektrische toekomst zullen betogen dat het geluid van een verbrandingsmotor niets met accu’s en elektromotoren te maken heeft. Dat klopt natuurlijk, maar ze vergeten dat het menselijke brein makkelijk voor de gek kan worden gehouden (en misschien wel voor de gek wil worden gehouden). De nietsvermoedende berijder van de nieuwe Skoda Kodiaq RS weet bijvoorbeeld niet dat hij bij het accelereren naar een artificiële benzinemotorroffel luistert; simpelweg omdat de auto klinkt zoals een sportieve auto hoort te klinken. In werkelijkheid huist er een diesel onder de motorkap en die klinkt veel minder exotisch.
Goed, dan zijn we er uit. Motorgeluid dus. En als de heren autobouwers dan toch bezig zijn: zouden jullie meteen een audiomodule willen ontwikkelen voor mijn oude Land Rover Discovery. Die klinkt nu als een oude tractor en kan best wat V8 gebruiken.
Praat mee