Nog een paar weken en dan is de Saab 900 officieel 40 jaar. De allermooiste 900 is zonder twijfel de Turbo 16S, die in andere markten dan de onze als Aero door het leven ging (een typering die tot de ondergang van Saab in 2011 in gebruik is gebleven).
Zó iconisch is de 900 Turbo dat je de vormgeving qua herkenbaarheid kunt vergelijken met die van de Porsche 911, Mini, en Volkswagen Kever. De langgerekte motorkap; de panoramische voorruit, het cockpit-achtige dashboard en dat zinloze spoilertje; die rare Zweden hebben een compromisloze auto getekend.
Steilneus
De auto hieronder is de 900 Turbo van Saab-fanaat en Niels’ Garage-vriend Arno Kenis. Zijn ‘steilneus’ klopt tot in de kleinste details. Dit is de auto waar ik nog altijd stiekem van droom, ook al heb ik al jaren de dakloze versie van de T16S in mijn garage staan. Zou mijn Vlaamse vriend willen ruilen, ik zou er slapeloze nachten van hebben. Maar ik zou dat Arno en het universum uiteindelijk toch niet willen aandoen: je moet er niet aan denken dat je die matchende kentekenplaten zou moeten vervangen door een paar gele…
Fotografie: Arno Kenis /Swedish Car Stories
Praat mee