Verlaagde auto’s, love it or hate it. Ondergetekende is er in ieder geval allerminst vies van en leeft in de overtuiging dat een al dan niet subtiele verlaging en een paar goede wielen de looks van de gemiddelde auto naar een hoger niveau brengen. Niet voor niets staan conceptcars op auto-salons vaak net iets dikker en lager op de wielen dan hoe de gemiddelde lease-rijder zijn bestelling ontvangt.
Drempelvrees
Er zijn echter liefhebbers die het concept naar een geheel ander niveau weten te brengen, de subtiliteit ver voorbij zeg maar. Vanzelfsprekend kies je bij een dergelijk project niet voor de gemiddelde hatchback of Volkswagen Kever. Wie extreem wil oogsten, zal extreem moeten zaaien. Wij tonen je 7 auto’s die je nog nooit eerder verlaagd zag. Drempelvrees krijg een geheel nieuwe dimensie na het zien van deze stukjes huisvlijt.
1. Ferrari Testarossa
Heiligschennis? Misschien. Extreem dik? Zeker! 100% 80’s verantwoord deze Testarossa. Leuk detail is dat de originele Velgen als basis hebben gediend voor deze nog bredere driedelige regentonnen. Lees meer over dit project op stanceworks.com
Fotocredits: Mike Burroughs
2. Landrover
Als je een Land Rover als basis neemt weet je een ding zeker: je auto wordt al gauw een stuk lager dan het origineel. Maar bij deze LaRo is het begrip originaliteit aan Argentijnse inflatie onderhevig. De auto is eigenlijk een verzameling onderdelen met de looks van een Land Rover uit de beginjaren, maar wél aangedreven door een 3.9 liter V8. Lees meer over dit project op speedhunters.com
Fotocredits: Larry Chen
“Originaliteit is een rekbaar begrip”
3. Lotus Esprit S3
Deze Lotus Esprit is voorzien van een Alfa Romeo V6 uit een 166 met daarop Throttlebodies van een Triumph 955i motorfiets. Kortom, de bouwer van deze James Bondmobiel heeft zich niet beperkt tot het simpelweg verlagen van de Lotus. Lees meer over het project op slammedsanctuary.com
Fotocredits: Henry Phull
4. Chevrolet Cheyenne
Veel gekker dan deze Chevrolet Cheyenne pick-up gaat het niet worden. We weten dat Scandinavische petrolheads zich ’s winters graag opsluiten in hun garages om er in het voorjaar met de meest bizarre creaties weer uit te komen, maar zoiets absurds als dit zagen we nog niet eerder. Geloof het of niet, de auto rijdt echt en is vanwege de beperkte hoogte voorzien van een Alfa Romeo boxermotor met een Saab-turbo (het blijven natuurlijk Scandinaviërs). Lees meer over dit project op de Facebook-pagina van Gregers Garage
5. Citroen HY
Japanse creativiteit en techniek in een Frans jasje. Deze platgemepte Citroën HY is gebouwd in Japan en staat op een compleet custom gebouwd chassis. Zoals te verwachten heeft het originele motorblok plaatsgemaakt voor een potenter exemplaar. De camionette heeft een Mazda RX7-motorblok achter de cabine liggen. Grappig genoeg heeft Citroën in de jaren ’70 zelf nog eens geëxperimenteerd met rotatiemotoren. Lees meer over dit project op superfly-autos.com
Fotocredits: Tony Matthews
6. Suzuki Samurai
De Suzuki Samurai kennen we voornamelijk als dappere en niet te onderschatten terreinauto. De kleine blokkendoosjes zien we doorgaans op een geheel andere manier aangepast worden, lees: de hoogte in. Dit keer geen lift-kit en terreinbanden, maar “gewoon” strak op het asfalt. Leer meer over deze sneeuwschuiver op slammedmag.com
Fotocredits: Mike Alexander
7. Detomaso Pantera
Een Detomaso Pantera loop je al niet dagelijks tegen het lijf. Maar zo laag en breed als déze is er maar een. Heerlijke period correct livery en op het asfalt gekwakt met velgen waarin je je echo terughoort. Gebouwd en gefotografeerd door onze zuiderburen bij Keansuspensions.
Jorn Veerbeek is fotograaf en petrolhead, maar niet per se in die volgorde. Zijn zeeblauwe custom Moto Guzzi ken je misschien al van deze oogstrelende fotoshoot met Olympisch shorttrack-kampioen en Niels’ Garage-vriend Suzanne Schulting.
Praat mee