Op uitnodiging van Formule 2-coureur en Niels’ Garage-vriend Nyck de Vries reisde ik een paar weken geleden met een man of tien af naar Circuit Zandvoort, voor een dag vol hoogtepunten bij Bleekemolens Race Planet. Niet alleen reed ik mijn allereerste rondjes op de legendarische duinbaan aan zee; ik beleefde ook mijn vuurdoop in een Ferrari 488 GTB, een Lamborghini Huracán en een McLaren 540C. Dit is het fotoverslag van die dag.
De dag begint – zoals het hoort – met koffie en het invullen van een formulier waarin Circuit Zandvoort zich vrijwaart van je eigen potentiële stommiteiten.
Maar het valt nog niet mee om je te concentreren op de instructrice als dit buiten op je staat te wachten.
In de paddock wordt nog maar weer eens duidelijk dat mannen jongetjes blijven en alleen het speelgoed duurder wordt.
Tijdens mijn eerste rondjes op Zandvoort zit ik op de bijrijderstoel. Maar het zijn meteen ook verreweg de snelste rondjes die ik die dag zal rijden. Ex-coureur Piet de Gier smijt zijn Renault Clio RS ongenadig hard door de duinen. De toon is gezet!
Je ziet het niet, maar op dit moment probeer ik tegelijkertijd mijn vijfpuntsgordel los te krijgen én Piet een boks te geven. Jeugdig enthousiasme zullen we maar zeggen.
Ziet er snel uit hè, die Porsches. Die haalde ik allemaal in tijdens mijn rondje in de Clio RS. Net als alle Ferrari’s en Lambo’s die op dat moment op de baan reden.
En dan kan het speelkwartier écht beginnen. Instructeur Frank geeft me nog even snel en snelcursus Ferrari 488 GTB. Waarom ik zo gespannen kijk? Omdat ik net mijn helm heb moeten afzetten wegens te lang. Het voordeel: zo zit m’n haar tenminste goed als mijn tijd is gekomen.
Het steigerende paard boezemt ontzag en bewondering in – doe je niks tegen.
Niet vergeten te lachen: JE ZIT IN EEN FERRARI 488 GTB!
Verbazingwekkend hoe snel de Ferrari je vertrouwen wint. In mijn tweede rondje gaat het gas vol open en klapt de naald op het rechte stuk al richting de 240 km/h.
Ik weet niet of er een verband is met mijn rijgedrag, maar na mijn rondjes moet de mobiele eenheid eraan te pas komen om de Ferrari weer van jus te voorzien.
De in mijn ogen minder spectaculair ogende Huracán blijkt een fantastische rijdersauto die woest tot leven komt als je het gaspedaal tegen de bodem trapt.
En ook van binnen is de Lambo rauw en industrieel. Wat ik hier probeer uit te leggen is me overigens een raadsel.
Dit is onze beste poging om te laten zien hoe ongegeneerd snel de auto’s op het rechte stuk voorbij komen.
Hier word ik betrapt op een slimmigheidje: de rondjes worden afgewerkt in een “treintje”, met vooraan de pacecar van Bleekemolen. Door in derde positie te rijden kun je je vóór het opkomen van het rechte stuk iets laten terugzakken, waardoor je de ruimte krijgt om langer op het gas te blijven en later te remmen. Maar dat heb je niet van mij…
De Huracán maakt indruk.
En dan, een paar minuten voordat ik plaatsneem in de McLaren 540C gaat het regenen! Is er nog tijd voor een bandenwissel?
“Dus je weet zeker dat de tractiecontrole is ingeschakeld, hè?”
Remigius probeerde tijdens de McLaren-rondjes wat plaatjes te schieten vanuit de Porsche 911 RS pacecar. Dit is de enige die niet bewogen is!
Coureur Piet de Gier legt het nog één keer uit: betere wegligging gaat boven meer vermogen.
Genoeg om over na te praten.
Fotografie: Remigius Media
Praat mee