RIJTEST | DS7 Crossback bewijst dat het anders kan (en moet)

Als we voor het eerst in de DS7 Crossback stappen, wanen we ons in een compleet nieuwe wereld. Vergeet alles wat je weet over zogenaamd vernieuwende autodesigns: dit is een auto die verrast. Dat begint al als je de auto ontgrendelt en de op diamanten geïnspireerde LED-units onafhankelijk van elkaar beginnen te draaien in de koplampbehuizing.

Heb je dat nodig? Natuurlijk niet, maar het is wel tof om zo door je auto begroet te worden. De verwijzing naar de Parijse haute couture zie je trouwens overal terug. In de als parelsnoer vormgegeven led-dagrijverlichting, maar ook in de achterlichten die – als je ze van dichtbij bekijkt – lijken te bestaan uit over elkaar gelegde robijnen schubben.

Nog altijd nieuw

We parkeren de DS7 voor de statige entree van Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag. Een man en vrouw die van de parkeerplaats komen gelopen, zetten hun koffers even neer: ze hebben meteen door dat hier iets aparts staat. Terwijl zij het voor veel mensen nog nieuwe embleem van DS bewondert, opent hij meteen het portier en stapt in. Dan maar even wachten met fotograferen, we waren toch al toe aan een koffie.

Designkamer

Bovendien heeft hij groot gelijk: het is vooral van binnen waar DS het in onze ogen echt wint van de concurrentie in het segment voor premium compacte SUVs. Het interieur van de DS7 Crossback is een designkamer die je nooit meer wilt verlaten.

“De stijlvolle chronograaf komt uit het dashboard naar boven”

Van de handgezette parelstiksels tot de in geborsteld aluminium uitgevoerde schakelaars op het middenconsole en de stijlvolle chronograaf die uit het dashboard omhoog kantelt: de afwerking van de Crossbacks cockpit staat op eenzame hoogte (over de kleur van het leer die exclusief geleverd is in een gelimiteerd aantal La Première-exemplaren worden we het overigens niet eens bij Niels’ Garage; de een vindt het classy; de ander veel te uitgesproken). 

Illustere voorvader

Terwijl de DS7 je verrast met z’n binnenwereld zou je bijna vergeten dat deze Crossback ook gewoon een fijne rijdersauto is. Maar waar we het meest van genieten zijn de fantastische stoelen en de opvallend soepele vering: de DS7 leent z’n sterkste eigenschappen van een illustere voorvader. Die vering is overigens niet hydropneumatisch zoals bij de klassieke DS uit de vorige eeuw, maar een Active Scan Suspension die ervoor zorgt dat de auto vooruit kijkt naar oneffenheden in het wegdek en de suspensie daarop aanpast.

Geen zescilinder

Hebben we dan helemaal niets aan te merken op dit statement uit Parijs? Natuurlijk wel. De door ons gereden 180 pk sterke viercilinder BlueHDi trekt je meer dan soepel naar je bestemming, maar persoonlijk vinden we dat de DS7 een zescilinder diesel verdient (de Puretech-benzine is overigens ook een vierpitter, met een riante 225 pk). Die rijbeleving (stiller, krachtiger) zou de DS7 Crossback naar een nog hoger niveau tillen. Zit er emissietechnisch natuurlijk niet in, weten wij ook wel. En daarom zijn we – ik ga het echt zeggen – benieuwd naar de elektrische variant van de Crossback; ik ga ervan uit dat die wel stil genoeg is.

Terug naar Lauswolt, waar we onze bewonderaars inmiddels vriendelijk hebben gemaand de auto nu toch echt te verlaten. Het is hoog tijd dat we onze La Première terug rijden naar de DS Salon Groningen, van waaruit we hem eerder die dag hebben ontvoerd. Hopelijk vinden ze het goed dat we er daar nog een tijdje in blijven zitten.

De “1” prijkt alleen op de La Première.
Panoramadak = must
Sorry DS, maar we moésten gewoon even een stukje offroad…