In UITGELICHT tonen we je een dikke of bijzondere occasion die we tegenkomen op autocircuit.nl. Dit keer een Mercedes SL 320 Special Edition uit 1998, waarvan er 500 werden geproduceerd.
Een tikkeltje fout is-ie wel, als je eerlijk bent. Maar dat heeft meer te maken met het imago dat dit soort SL’s gekregen heeft, dan met de auto zelf. De laatste jaren – nu alleen de mooiste liefhebbers-exemplaren overblijven – zie je de beeldvorming dan ook een beetje kantelen. Youngtimers uit de 90s vinden een nieuw publiek, dat dit soort auto’s nu wél waardeert.
Historie
Als je de prachtige jaren ’90 brochure openslaat – die nog bij de SL 320 is, net als de complete onderhoudshistorie – dan zie je de directe familieband met de legendarische 300SL Roadster uit de late jaren ’50, die overigens ook in zwart met rood leren interieur is geleverd.
“Ook de legendarische 300SL Roadster kwam in zwart met rood”
100k… in 21 jaar
Wat dit exemplaar serieus begerenswaardig maakt, is de de originele kilometerstand van net een ton, wat neerkomt op nog geen vijfduizend kilometer per jaar. Daar is in dit geval geen NAP-check voor nodig: de Mercedes voelt in alles als nieuw. Van de brandschone motorruimte en onderzijde tot het smetteloze interieur: het is duidelijk dat er een liefhebber over de Duitser heeft gewaakt.
3.2 zescilinder
Deze Special Edition – waarvan er destijds 500 werden geproduceerd – wordt vooruit geduwd door de 3.2 zescilinder en daar is vooral je portemonnee heel blij mee; hij is namelijk ook geleverd met een V12, maar als je daar iets aan hebt, dan is er nog één mannetje van 89 in Stuttgart die eraan kan sleutelen. En Günther kost 485 euro per uur.
In het echt zien?
Hier zie je wat deze Special Edition eenentwintig jaar na z’n aflevering moet kosten. En wil je ‘m in het echt zien? Kom dan op 23 of 24 november naar Eelde Classics, waar we met Niels’ Garage een mooie plek hebben (andere auto’s die we meenemen zijn o.a. deze Bugatti Type 44, een Saab 900 Turbo S Cabrio uit 1991 en een Land Rover Series III uit 1975).
fotografie: Garage Caspers Eelde
Mmja, zeker een schitterend exemplaar, maar “de ‘originele’ kilometerstand van net een ton” is volgens de RDW discutabel, getuige het predicaat “onlogisch” dat aan de tellerstand van deze auto wordt gegeven. Die ‘volledige onderhoudshistorie’ moet dan toch echt duidelijkheid geven waar het hier mis is gegaan met de cijfertjes. Jammer…
Als je de facturen en onderhoudshistorie doorneemt, klopt het prima hoor. En anders kijk je gewoon naar de staat van de auto. De onderzijde en motorruimte zijn als nieuw.